10 tips succesvolle pr voor bescheiden bedrijven

Elk bedrijf doet aan ‘PR’. Betekent vaak ‘communicatie’. Het maakt eigenlijk niet uit hoe je het noemt, als je informatie-uitwisseling met je relevante doelgroepen maar succes oplevert. Als je het goed doet, versterk je met elke stap je reputatie waardoor communicatie in no-time effectiever en dus goedkoper wordt. Hieronder 10 snelle PR-tips voor bedrijven met een bescheiden budget.

1. Streef naar kwaliteit, niet naar aandacht

Met je PR streef je naar aandacht en actie. Laat je communicatie je kwaliteiten weerspiegelen en niet je behoefte aan aandacht. Tenzij je alleen vandaag wilt scoren.

2. Spreek mensen aan

Communicatie is iets tussen mensen. Bedrijven communiceren niet met elkaar. Houd dat in gedachten wanneer je communiceert. Je wilt mensen bereiken. Mensen beslissen over budgetten. Zakelijk én privé.

3. Social media vind ik leuk

Een belangrijke en onvermijdelijke communicatietool: social media. Die vinden we allemaal leuk. Vooral op de korte termijn. Prima om aandacht te vragen. Zul je wel consequent moeten blijven doen. Vraag je af of je daar de tijd (veel tijd) en middelen voor hebt. Social media: leuk maar niet zo gratis als we denken dus.

4. Toon verantwoordelijkheid

Dit is zó PR! Laat zien dat je betrokken bent. Niet alleen bij je klanten, maar ook bij je omgeving: van buurt tot milieu. Het gaat er niet alleen om dat je geld wilt verdienen, dat begrijpen mensen toch wel. Laat zien dat je meer in je mars hebt dan dat. Pas dan bouw je iets blijvends op.

5. Maak er een verhaal van

Mensen houden van verhalen. Niet alleen van succesverhalen, maar ook van achtergrondverhalen of persoonlijke verhalen. Dit is goede manier om mensen te betrekken bij je activiteiten. Wees eerlijk en authentiek. Geef mensen een goed gevoel. Niet alleen in hun portemonnee.

6. Je kunt niet alles zelf

Communicatie is een vak. Jouw werk is jouw vak. Als je gaat communiceren over jouw vak op een professioneel niveau, doe je er goed aan een ervaren PR-professional in te schakelen. Klinkt als schaamteloze zelfpromotie van mijn kant, maar dat is niet helemaal waar. Ik neem mijn vak – ook – serieus.

7. Pers en bloggers: weet wat je zegt

Wil je free-publicity, dan moet je verhaal goed zijn. Je moet weten welke media (en bloggers) voor jou van waarde zijn en wat je hun te bieden hebt. Het voorgaande punt is hier in hoge mate op van toepassing. En het eerste punt: doe geen concessies aan kwaliteit.

8. Timing is alles

Wanneer verspreid je je nieuws? Wat is het beste moment om je blogpost te publiceren? Denk na wanneer jouw doelgroep(en) het meest bereikbaar zijn. Doe je dat tijdens een EK Voetbalwedstrijd of juist in de pauze? Dat hangt van je doelgroep af.

9. En, ga je het écht allemaal zelf doen?

Je hebt nu al 8 punten gescoord om goede PR te bedrijven. Als je die op je laat inwerken, zou je maar zo tot de conclusie kunnen komen dat je een strategische benadering nodig hebt. Vraag ondersteuning. Met een plan, inclusief planning, hou je het langer vol en bespaar je veel onnodig werk. En kosten.

10. En wie is verantwoordelijk?

Uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk voor je PR. Hoe goed je het ook organiseert, je kunt je goede naam, imago en/of reputatie met één verkeerd woordje of gebaar compleet verzieken. Wees je daarvan altijd bewust.

Voor ondernemers met een bescheiden budget is er de ‘Starthulp’ die je ondersteuning biedt bij het opzetten van een goed en duurzaam PR- en communicatiebeleid.